Wednesday 22 June 2011

Pelaq!Pelaq!Pelaq!

Hari ni KM Sarawak,Pak Pehin akan menjawab pertuduhan rasuah beliau..Orang tua ni tau yang dia akan terlepas di Malaysia tapi jangan harap dia terlepas di luaq negara..Sedangkan Ben Ali dan bini dia pon dah kena hukum..Mugkin bagi Pak Pehin mahkamah di Malaysia boleh dibeli dan jugak dia tau yang dia kebal dari undang-undang..Biasanya orang yang dah terlampau kaya memang tadak rasa takut apa-apa..Takpa Pehin..negara luaq sedang usaha nak bekukan aset ang yang berlambak-lambak tu..Wakakakaa

Sebut ja Pak Pehin teringat bini Lubnan dia yang 'maha hot' tu..Sebut Pak Pehin teringat bomoh dia..Sebut Pak Pehin teringat adik dia yang bangang nyaris-nyaris kalah kat Muara Tuang waktu PRN Sarawak ari tu..Dan bila sebut Pak Pehin teringat harta rompakan dia dari rakyat Sarawak..

Aku berpeluang pi Sarawak selama seminggu waktu PRN dengan team blogger-blogger ganas dan kejam PRK Bukit Gantang..Sepanjang kat sana aku paling banyak tumpu ke Saadong Jaya dan Muara Tuang..Aku tengok BN layan rakyat dia lebih teruk dari rakyat semenanjung..Memang gila babi la Barisan Natang ni..Depa mundurkan sesuatu tempat dengan sangat-sangat mundur dan majukan sesuatu tempat dengan sangat-sangat maju..

Pengalaman yang paling aku ingat mungkin sampai bila-bila adalah ketika aku ditugaskan cover penamaan calon DUN Saadong Jaya..Aku pi sana naik kereta sewa..Kiri kanan jalan depa tanam padi,tadak pon petak-petak sawah..Kat semenanjung tanam padi ada petak siap dengan petak sawah semua cukup..Nak ke sana kena lalu Muara Tuang dulu..Dua tempat ni dipisahkan oleh sebatang sungai..Nak lintas akan ada feri yang datang amik dan hantaq..Bayaran cuma seringgit untuk kereta dan percuma untuk moto dan pejalan kaki..

Maka berialah aku menengok gaya-gaya petani sana yang duk kandaq hasil-hasil tanaman..Sekali tengok aku rasa macam duk Afrika dah oiii,,.Apa taknya..Ada antara depa yang tak pakai selipar pastu kandaq pulak bakui rotan..Kalo yang pompuan pulak kandaq anak kat depan..Isshhhh..Makin sakit hati aku kat Barisan Natang!Yang paling aku tak tahan sekali bila drebar aku kata jarak nak pi Saadong Jaya jauh lagi,makan masa 2 jam!Mampuih UMNO!

Aku sampai kat tempat penamaan calon Saadong Jaya..Aku intai kat pagaq,aku nampak Haji Hadi,aku nampak Cikgu Pa dan beberapa lagi pimpinan PAS..Yang bertanding mewakili PAS adalah Abang Eddy..Selesai suma aku pon nak balik la semula ke Kuching..Sampa ja kat sungai tadi,kami pelik..Ehhh..Awatnya lengang..Drebar aku pon tegoq sorang pakcik yang tengah stim isap rokok daun..Aku tak paham apa bahasa yang depa ni sembang tapi aku agak pasai feri ni kot..Rupanya-rupanya feri tak jalan sebab ayaq sungai surut!Feri ada balik dalam 2 jam lagi!Peehhh buang masa betoi!!!Jalam jem kat KL pon orang dah ngamuk..Ini pulak nak kena tunggu ayaq pasang!

Pelaq sungguh Barisan Natang Sarawak..patot angpa dah boleh wat jambatan la bangsat!Tapi sebab nak rakyat rasa terhutang budi dengan Barisan Natang depa tak wat jambatan..Aku pon tak paham mula-mula..Rupanya tambang feri yang aku naik tadi patotnya lebih dari seringgit tapi kerajaan dengan 'baik hatinya' bagi subsidi untuk diesel feri tu..Jadi sengaja dikekalkan tidak berjambatan di tempat tu semata-mata nak rakyat berterima kasih kepada kerajaan yang mengenakan tambang yang murah dan membekalkan subsidi diesel..Cinabeng sungguh!

(*)Semoga Pehin dilaknat!Bini didahulukan rakyat dicibaikan!

No comments:

Post a Comment